[한승범 칼럼]중국 한류금지령의 '로미오와 줄리엣 효과'
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[한승범 칼럼]중국 한류금지령의 '로미오와 줄리엣 효과'
  • 한승범 한류연구소장
  • 승인 2016.11.29 15:35
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[매일일보]최근 중국 당국의 한한령(限韓令·한류 금지령) 조치로 한류 관련 업체들이 초긴장하고 있다. 엔터테인먼트, 화장품업계 등의 주가가 폭락하고, 한류스타들의 중국진출이 어려움을 겪고 있다는 소식들이 날아든다. 중국 한류 금지령이 한국 정부의 사드(THADD, 고고도미사일방어) 배치 결정 때문이라는 분석도 있다.

중국 미디어를 총괄하는 정부기관인 광전총국의 편집 담당인 옌웨이는 지난 8월 자신의 웨이보 계정 한류 금지하는 중국의 목적을 밝힌 바 있다. 그에 따르면 한류 금지령은 중국 민족문화산업을 보호하고, 중국 연예인의 국민적 영향력을 확대하기 위한 것이다. 과연 한류 금지령이란 것이 실제로 존재하는 것이며, 중국 당국의 의도대로 소기의 목적을 달성할 수 있을까?

우선 한류(韓流)가 뭐지 살펴볼 필요가 있다. 1990년대 중반 한국 드라마가 중국, 일본에서 인기를 끌면서 한류라는 용어가 처음으로 탄생했다. 아울러 “한류는 길어야 3년이다”란 자조적인 비판이 한류의 태동부터 시작되었다. 하지만 한류는 20년 넘게 지속적인 발전을 해왔고, 영역도 드라마에서 케이팝, TV 쇼, 영화, 게임, 애니메이션, 화장품, 한식 등 광범위하게 넓어지고 있다. 또한 한류를 사랑하는 나라도 중국, 일본을 넘어 동남아, 중동, 유럽, 남미, 북미, 아프리카까지 늘어나고 있다.

전세계에서 가장 사랑받는 것은 단연 미국 대중문화이다. 반면에 중국, 일본, 프랑스, 독일, 스페인과 같은 주요국의 대중문화는 단일국가 혹은 특정지역에만 퍼져있는 실정이다. 미국 대중문화를 제외하고 유일하게 전세계로 바이러스처럼 퍼져나가는 대중문화는 한류가 유일하다고 단언할 수 있다. 미국과 자웅을 겨루는 유일한 대중문화로 급성장하는 한류가 가지는 장점은 무엇일까?

한류연구소는 한류의 최대 강점을 ‘청출어람(靑出於藍)’이라고 규정했다. 2010년 11월 영국 파이낸셜타임스(FT)는 한 면에 걸친 한류 특집기사에서 당연구소의 ‘한류-청출어람’ 개념을 다룬 바 있다. 전세계는 할리우드로 상징되는 미국 대중문화에 빠져있고, 한국은 미국 대중문화를 여과 없이 받아들이고 이것을 재창조해서 한류라는 독특한 대중문화를 만들었다. 스승(미국)보다 나은 제자(한국)가 만들어진 것이다.

반면에 다른 국가들은 지나치게 자국의 문화 정체성과 독특성에 집착하여 ‘그들만의 리그’를 만들었다. 미국 대중문화는 다양한 인종과 문화가 아우러져 만들어낸 ‘멜팅 포트’(melting pot·용광로)라는 것은 주지의 사실이다. 한류에는 미국 대중문화를 비롯한 중국, 일본, 유럽 등 각국의 문화가 녹아있다. 또한 종교도 유교, 불교, 기독교, 천주교가 황금분할된 것처럼 분포되어있다. 이런 ‘멜팅 포트’ 한국은 일본, 중국과 달리 외국인 노동자에게 매우 관대하고 매년 그 수도 늘고 있다.

전술한 대로 중국 한류 금지령이 “중국 민족문화산업을 보호하고, 중국 연예인의 국민적 영향력 확대’를 위한다”는 취지에는 성공할지 모른다. 하지만 중국은 ‘그들만의 리그’, ‘갈라파고스 증후군’을 겪게 될 것이다. 가까운 예로 일본은 자국 문화와 자국민만을 위한 정책으로 국제적으로 고립되고 경쟁에서 뒤처진 대중문화의 ‘갈라파고스 증후군’을 겪고 있다. 중국의 이런 문화 쇄국정책은 중국 대중문화가 중국과 화교권에서만 통용되는 결과를 만들 것이다. 중화요리가 전세계 입맛은 사로잡았지만 중국 드라마, 영화, 노래는 그럴 가능성이 매우 낮은 이유이다.

또한 중국의 한류금지령은 의외의 결과를 초래할 것이다. 호랑이 담배 피던 시절에 한국에서 양담배를 금지하던 때가 있었다. 그래서 필자가 호기심에 처음 핀 담배가 남대문시장에서 산 켄트였다. 중3때 일이고 30대에 끓었다. 어릴 적 형이 바보상자라고 강압적으로 집에 TV를 없앴다. 그래서 주말마다 작은집에 가면 하루 종일 TV를 봤는데 그렇게 재미있을 수가 없었다.

이른바 ‘로미오와 줄리엣 효과(Romeo & Juliet Effect)’다. ‘머리에 피도 안 마른’ 13세 줄리엣과 15세 로미오가 죽음도 불사하는 세기의 사랑을 한 것은 몬태규, 캐플릭 가문의 반대 때문이었다. 한국도 한 때 일본 대중문화를 막은 적이 있었다. 그에 대한 반발로 당시 젊은이들이 얼마나 일본문화에 열광했던가? “말리면 말릴수록 불타는 것이 사랑이고, 졸졸 흐르는 시냇물도 막으면 막을수록 거세게 흐른다”는 셰익스피어의 말을 중국 당국자들은 알고 있을까?

오히려 한류 금지령은 중국인의 한국 방문 증가와 한국제품 선호도 상승으로 이어질 가능성이 높다. 시냇물을 막겠다는 중국 당국의 발상은 한국 대중문화 흐름(韓流)을 더욱 거세게 만들 것이다. 단언컨대 한류는 영원히 전지구인의 사랑을 받을 것이다! 한류라는 ‘멜팅 포트’ 안에는 모든 문화가 녹아 있기 때문에.

 

Han Seung-bum, Director of KWRI (Korean Wave Research Institute)

<영문 칼럼>

Romeo and Juliet in the Chinese Ban on the Korean Wave

 

The recent Chinese band on the Korean Wave keeps the K-Wave companies on edge. We hear that stock prices are tanking for entertainment industry and cosmetics companies while K-Wave stars are having difficulty getting into China market. And there is an analysis that the Chinese ban on Korean Wave is because of the Korean government's decision to deploy THAAD(Terminal High Altitude Area Defense).

Yen Wei, the editor for State Administration of Press, Publication, Radio, Film, and Television of the People's Republic of China, the Chinese agency for managing the Chinese media, disclosed in August on his Weibo account China's purpose in banning the Korean Wave. According to him, the ban on the Korean Wave is designed to protect the national culture industry of China and expand the local influence of the Chinese entertainment celebrities. Does the Chinese ban on the Korean Wave really exist, and can it achieve its goal as intended by the Chinese authorities?

We need to take a look at the Korean Wave. "The Korean Wave" was first born in the mid-1990s when Korean dramas became popular in China and Japan. Along with the birth of the Korean Wave, there was self-mocking criticism that "the life of the Korean Wave would be three years at the longest". However, the Korean Wave has continued to grow for over twenty years, expanding its scope of operation into dramas, K-Pop, TV shows, movies, games, animations, cosmetics, and Korean food. At the same time, countries as lovers of the Korean Wave have gone beyond China and Japan and now include Southeast Asia, Europe, South America, and Africa.

The world's most loved pop culture is the American pop culture. And in comparison, the pop culture of China, Japan, France, Germany, and Spain focuses on a single country or certain parts of the world. Except the American pop culture, the Korean Wave is obviously the only pop culture that spreads like a virus throughout the world. What are the merits of the Korean Wave that has quickly grown into the only pop culture that compares to the American pop culture?

KWRI has defined the biggest merit of the Korean Wave as "blue rather than indigo"(connoting 'a student better than the teacher'). In November 2011, the UK-based Financial Times mentioned KWRI's coinage, "the K-Wave as Blue rather than Indigo" in its feature on the Korean Wave. While the world is addicted to the American pop culture symbolized by Hollywood, Korea has created the unique pop culture called the Korean Wave by receiving the unfiltered version of the American pop culture and refashioning it. This means the birth of a student (Korea) who's better than the teacher (America).

In contrast, other countries, which are preoccupied with their cultural identity and uniqueness, have created 'their exclusive clubs'. It is common knowledge now that the American pop culture is a melting pot as a mix of various races and cultures. Korea too boasts a golden section of various cultures including the American pop culture as well as the cultures of China, Japan, and Europe and religions such as Confucianism, Buddhism, and Christianity. Unlike Japan and China, Korea as such a melting pot is pretty tolerant of foreign workers whose number is increasing year after year.

As mentioned earlier, the Chinese ban on the Korean Wave may fulfill its purpose of "protecting the national culture industry of China and expanding the local influence of the Chinese entertainment celebrities". Nevertheless, China will end up as its exclusive club, thus suffering from Galapagos syndrome. To take an example of our neighbor, Japan is ailing from the Galapagos effect from its isolated and backward pop culture which has resulted from its policy that focuses on its culture and people. And the cultural isolationism of China will have the Chinese popular culture circulating only in China and the Sinosphere. While Chinese food has captured the world's palate, Chinese drama, movies, and songs are not going to do that by a long shot.

Furthermore, the Chinese ban on the Korean Wave will lead to unexpected results. Some time ago in Korea, tobacco manufactured in western countries was banned. My first brush with smoking was with the western cigarettes I smoked out of curiosity. I was then a middle school senior and I was going to quit smoking in my thirties. When I was a child, my brother who was six years older than me removed the television set from home. So, I went over to my uncle's house every weekend to watch TV, which was an enthralling experience.

This is the so-called Romeo & Juliet effect. . The 15-year-old Romeo and the 13-year-old Juliet, who were still wet behind the ears, engaged in a love affair of the century that even braved death, because the opposition from the two families of the Montagues and the Capulets. Korea once blocked the Japanese pop culture. How crazy the Korean youths were about the Japanese culture in response! Do the Chinese authorities know the Shakespearean maxim: "The more thou damm'st it up, the more it burns. / The current that with gentle murmur glides, / Thou know'st, being stopp'd, impatiently doth rage".

To the contrary, the Chinese ban on the Korean Wave is likely to Chinese people's visits to Korea and increasing preference for Korean products. The Chinese authorities' thought of stopping the current will rather make the Korean pop culture (K-Wave) rage impatiently. In a nutshell, the Korean Wave will be loved by the whole world. For the melting pot of the Korean Wave has all cultures blended together.

<Chinese>

中国限韩令的“罗密欧与朱丽叶效应”

中国限韩令的“罗密欧与朱丽叶效应”

中国限韩令与韩流“青出于蓝”

韩流研究所所长韩承杋

最近由于中国当局的限韩令措施,韩流相关企业处于极度紧张的局势。据消息称娱乐界、化妆品业界等股价大幅下跌,韩流明星进军中国陷入困境。此外还有分析称,中国限韩令的原因是韩国政府决定部署萨德(THADD,末端高空区域防御系统)。

今年8月,监管中国广播电视媒体的政府机构——广电总局的编辑负责人闫伟在自己的微博上指出了中国限韩令的目的。他表示,限制韩国艺人来华的意义,一是保护和促进民族文化产业健康发展,二是扩大国内艺人明星在国民中的影响力和号召力。究竟限韩令是否实际存在?中国当局是否能如愿达成预期目的?

首先有必要了解韩流是什么。1990年代中期,韩国电视剧在中国、日本热播,最早出现了“韩流”一词。从韩流形成初期开始,就有人自嘲地批判道“韩流最多也就持续3年”。然而,韩流持续发展了20多年,范围也逐渐扩大到电视剧、K-POP、综艺节目、电影、游戏、动画片、化妆品、饮食等领域。喜爱韩流的国家也从中国、日本逐渐增加到东南亚、中东、欧洲、南美、北美、非洲等。

全世界最受欢迎的大众文化当然是美国大众文化。相反,主要国家中国、日本、法国、德国、西班牙的大众文化仅在单一国家或特定地区传播。可以肯定地说,除了美国大众文化以外,唯一在全世界如同病毒般传播的大众文化就是韩流。快速成长为能唯一与美国大众文化决一雌雄的大众文化,韩流具有哪些优势呢?

本研究所把韩流最大的优势称为“青出于蓝”。2010年11月,英国金融时报(FT)刊登了一篇韩流特辑整版专栏,对本研究所的“韩流-青出于蓝”概念进行了研究。全世界陷入以好莱坞为象征的美国大众文化,韩国毫无保留地吸收美国大众文化,将此改编后,打造了名为韩流的独特的大众文化,成为了超过老师(美国)的弟子(韩国)。

相反,其他国家过度执着于本国的文化认同性和独特性,形成了“红粉联盟”。众所周知,美国大众文化是由不同的人种和文化相互融合形成的“大熔炉(melting pot)”。韩国也善于吸收美国大众文化以及中国、日本、欧洲等各国的文化,宗教也有儒教、佛教、基督教等多种宗教。这样的“大熔炉”韩国与日本、中国不同,对外籍劳动者十分宽容,外籍劳动者人数也在每年增加。

如上所述,中国限韩令“为了保护和促进民族文化产业健康发展,扩大国内艺人明星在国民中的影响力和号召力”的宗旨是否能成功还是未知数。但是,中国将经受“红粉联盟”、“加拉帕戈斯综合征”。以最近的例子来说,日本因实施仅为了本国文化和本国国民的政策而在国际上被孤立,陷入在竞争中落后的大众文化的“加拉帕戈斯综合征”困局。中国的这种文化闭关锁国政策将导致中国大众文化仅仅只在中国和华侨圈通用。虽然中华料理抓住了全世界人的胃口,但中国电视剧、电影、歌曲的这种可能性很低。

中国的限韩令还会导致意外的结果。很久以前,韩国曾禁止过洋烟。处于好奇心,本人第一次抽的烟就是洋烟。这是初三的事情,30多岁的时候戒了烟。小时后,年长六岁的哥哥说电视机是傻瓜箱子,强行把家里的电视机处理掉。于是,我每个周末去弟弟家都会看一整天的电视,没有比这更有趣的了。

这就是所谓的“罗密欧与朱丽叶效应(Romeo & Juliet Effect)”。“年幼无知”的14岁的朱丽叶和罗密欧即使死亡也永不泯灭的世纪之爱也是缘于蒙太古家族和凯普莱特家族的反对。韩国也曾限制过日本大众文化。出于对其的反抗,当时的年轻人对日本文化是多么地狂热?中国当局者会知道“越阻拦就越炽烈的是爱情,潺潺的溪水在被阻挡时也会变得湍急”这句莎士比亚的话吗?

限韩令很有可能反而增加中国人赴韩和购买韩国产品。要阻挡溪水的中国当局的想法将会使韩国大众文化的潮流(韩流)更加汹涌。可以断言,韩流会永远受到全世界的喜爱!因为韩流这个“大熔炉”里融合了所有文化。


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